Het kan helaas gebeuren dat een behandeling in het ziekenhuis niet loopt zoals de bedoeling was. Als patiënt kunt u het ziekenhuis of de zorgprofessional, zoals een arts of verpleegkundige, aansprakelijk stellen voor schade. Maar als er iets fout is gegaan, betekent dat niet altijd dat de zorgprofessional iets fout heeft gedaan. Daarom bekijkt MediRisk of de betrokken arts of verpleegkundige medisch onzorgvuldig heeft gehandeld en of dat handelen tot schade heeft geleid.
Verzamelen van informatie
Onlangs heeft u van het ziekenhuis twee formulieren ontvangen: een machtigingsformulier en een letselinformatie formulier. Met het machtigingsformulier geeft
u MediRisk expliciet toestemming om uw gegevens op te vragen bij het ziekenhuis. Het letselinformatie formulier geeft ons een eerste indruk van uw situatie en uw schade. U bent niet verplicht ons de gevraagde informatie te verstrekken maar om uw claim zo snel mogelijk te kunnen onderzoeken, raden wij u aan beide formulieren zo snel mogelijk in te vullen en naar het ziekenhuis terug te sturen.
Uw privacy is gewaarborgd
Wij behandelen uw persoonsgegevens met de grootst mogelijke zorgvuldigheid en vertrouwelijkheid. In het privacy statement op
medirisk.nl informeren we u over welke persoonsgegevens wij verzamelen en hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan wanneer uw zorginstelling zich bij ons verzekert, u contact met ons zoekt of wanneer u een schadeclaim bij ons heeft ingediend. Ook leggen we uit waarvoor we uw persoonsgegevens gebruiken, hoe de gegevens beveiligd zijn, wie er toegang hebben en wat uw rechten zijn.
Persoonlijk gesprek
Als de aard van de claim daar aanleiding toe geeft en u daar prijs op stelt, komt één van onze medewerkers of een externe schaderegelaar naar u toe voor een korte kennismaking. U kunt vertellen waarom u een claim heeft ingediend en wij geven een toelichting op hoe de behandeling van een claim in zijn werk gaat. U ontvangt daarvan een gespreksverslag zodat u alles nog eens rustig kunt nalezen.
Uw claim wordt beoordeeld
Een schadebehandelaar en een medisch adviseur beoordelen uw claim. Zij onderzoeken wat er is gebeurd en bepalen of uw claim wordt erkend of afgewezen. Wij werken daarbij volgens de gedragscode GOMA en doen in principe binnen drie maanden nadat we de claim van het ziekenhuis hebben ontvangen een uitspraak over de aansprakelijkheid. U ontvangt hierover een brief van ons. Er zijn twee uitspraken mogelijk over uw claim: de aansprakelijkheid wordt erkend of afgewezen.
Aansprakelijkheid wordt erkend
Als het ziekenhuis onzorgvuldig heeft gehandeld en dat handelen tot schade heeft geleid, dan heeft u recht op een vergoeding. Bekeken wordt wat de medische gevolgen zijn van het onzorgvuldig medisch handelen. De hoogte van de vergoeding hangt af van uw omstandigheden, zoals de ernst van het letsel, uw leeftijd, inkomen en gezinssituatie. U kunt een voorschot krijgen op de schadevergoeding als u door het onzorgvuldig handelen van de zorgprofessional kosten heeft moeten maken. Dit gebeurt vooruitlopend op de definitieve vaststelling van de schade.
Aansprakelijkheid wordt erkend als:
- uw arts verwijtbaar onzorgvuldig heeft gehandeld en
- u aantoonbare schade heeft geleden en
- de schade het directe gevolg is van het onzorgvuldig handelen van uw arts.
Aansprakelijkheid wordt afgewezen
Als uw schadeclaim wordt afgewezen, heeft u geen recht op schadevergoeding. Dit is dus ook het geval als een zorgprofessionalonzorgvuldig heeft gehandeld, maar de schade niet daardoor is veroorzaakt. Als u het niet eens bent met de afwijzing dan kunt u dit uiteraard aangeven. Wij adviseren u in dat geval uw inhoudelijke bezwaren in een brief of mail aan de schadebehandelaar kenbaar te maken. Er wordt dan nogmaals zorgvuldig naar uw claim gekeken. Worden we het niet eens over de afwijzing van uw claim, dan kunt u het volgende overwegen:
1. In gezamenlijk overleg een onafhankelijk deskundige te vragen uw claim opnieuw te beoordelen;
2. Uw claim voor te leggen aan de Geschilleninstantie Zorginstellingen;
3. Het besluit aan de rechter voor te leggen
Hoe snel is uw claim afgehandeld?
U hoort in beginsel binnen drie maanden of uw claim wordt erkend of afgewezen. Duurt het langer, dan laten wij u weten wat de reden voor de vertraging is, bijvoorbeeld omdat wij nog wachten op informatie van derden of van een medisch adviseur. Wij realiseren ons hoe belastend het voor u kan zijn als blijkt dat meer tijd nodig is voor de behandeling van uw claim. Daarom doen wij ons best u zo snel mogelijk inhoudelijk te berichten. Als wij aansprakelijkheid erkennen, betekent dat niet dat uw claim direct kan worden afgehandeld. MediRisk zal eerst de omvang van de schade bepalen die het gevolg is van onzorgvuldig medisch handelen. Het is afhankelijk van uw persoonlijke situatie hoe dit onderzocht zal worden en hoeveel tijd daarvoor nodig is.