Openheid van zaken

In deze Alert

Wkkgz: Rollen in klacht- en claimproces onder de loep

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) moet ervoor zorgen dat bij een klacht of claim meer recht wordt gedaan aan de patiënt. Uiteindelijk heeft iedereen daar baat bij. Maar wat is de beste aanpak? MediRisk, leden en andere partijen brengen in kaart wat er gaat veranderen in de klacht- en claimopvang.

mijnMediRisk.nl

‘Gebruiksvriendelijk en intuïtief’, ‘Sneller even je dashboard inkijken’. Het zijn de eerste enthousiaste reacties over mijnMediRisk.nl, het nieuwe digitale platform waarmee ziekenhuizen vanaf nu al hun informatie van en over MediRisk direct kunnen inzien. Van claim-updates tot de polisinhoud en van dashboards tot preventiezaken.

Claimreconstructie: Verkeerde longkwab verwijderd

In 2013 kreeg MediRisk 19 claims binnen door verwisseling. Door preventieve handreikingen van verschillende instanties komt het steeds minder voor maar het zijn er nog steeds teveel. In een claimreconstructie wordt duidelijk hoe dergelijke fouten worden gemaakt en, nog belangrijker, hoe ze kunnen worden voorkomen.

Patiëntenfilms: Het claimtraject in beeld

Wel of niet een claim indienen, is vaak een moeilijke keuze. Want wanneer is iets eigenlijk een claim en welke uitkomsten zijn er mogelijk als een claim eenmaal is ingediend? Om patiënten meer inzicht te geven, maakte MediRisk van elke stap in het proces een korte film. Samen geven de films een compleet en duidelijk beeld van het claimtraject.

Cover Alert voorjaar 2014 MediRisk

Download het magazine

Voorgaande edities van Alert

Wilt u Alert magazines van voorgaande jaren inzien? U kunt deze downloaden via de MediRisk kennisbank:

> Kennisbank: Alert magazine